رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی رندان


رندان

در خلوت دل، نوای حق در جان‌هاست
رندان همه جمعند، که دلها شیداست
فریاد دل است، از دلت می آید
در محضر عشق، نور یزدان برجاست

شرح هر مصرع از شعر "رندان"


---

مصرع اول: در خلوت دل، نوای حق در جان‌هاست

این مصرع به اهمیت خلوت دل اشاره دارد. خلوت دل به معنای دور شدن از هیاهوی دنیا و تمرکز بر درون خویش است، جایی که صدای حق و الهام الهی قابل شنیدن است. این نوای حق، همان صدای حقیقت و نور الهی است که در وجود هر انسان حضور دارد، اما تنها در سکوت دل قابل ادراک است.


---

مصرع دوم: رندان همه جمعند، که دل‌ها شیداست

رندان نمادی از عاشقان و عارفانی هستند که از تعلقات دنیا آزاد شده‌اند. این مصرع بیانگر این است که رندان در یک جمع معنوی حضور دارند، جایی که دل‌هایشان از عشق الهی پر شده و شیدایی، آن‌ها را به وحدت رسانده است. این شیدایی نشان‌دهنده اشتیاق بی‌پایان برای وصال با معشوق ازلی است.


---

مصرع سوم: فریاد دل است، از دلت می‌آید

فریاد دل، صدای عمیق و بی‌پرده‌ای است که از جان عاشق برمی‌خیزد. این صدا حاصل اشتیاق، اندوه و طلب حقیقت است. شاعر در این مصرع تأکید می‌کند که این فریاد از دل خالص انسان سرچشمه می‌گیرد و نشان‌دهنده ارتباط مستقیم دل با عشق الهی است.


---

مصرع چهارم: در محضر عشق، نور یزدان برجاست

محضر عشق به مکانی معنوی و عرفانی اشاره دارد که در آن عشق الهی تجلی می‌کند. در این مکان، نور خداوند همیشه حاضر است و دل‌های عاشقان را روشن می‌سازد. این مصرع بر این نکته تأکید دارد که حضور در این محضر، دل‌ها را به روشنایی و حقیقت نزدیک می‌کند و راه را برای وصول به خداوند هموار می‌سازد.


---

نتیجه کلی:

این شعر ترکیبی زیبا از عرفان، شیدایی و اشتیاق به عشق الهی است. هر مصرع به یکی از ابعاد تجربه عرفانی می‌پردازد: خلوت، جمع عاشقان، صدای دل، و در نهایت حضور در نور الهی. شعر، مخاطب را به سوی رهایی از دنیا و اتحاد با حقیقت فرا می‌خواند.

 

در عرفان، رندان به کسانی اطلاق می‌شود که از ظواهر و قواعد معمول اجتماعی، دینی و مذهبی عبور کرده و به‌طور عمیق‌تری به دنبال حقیقت معنوی و نور الهی هستند. این واژه در عرفان اسلامی به‌ویژه در شعرهای حافظ و دیگر شاعران بزرگ عرفانی، معنای خاصی پیدا کرده است. رندان کسانی هستند که از قواعد ظاهری و عقلانی زندگی دنیا به‌دورند و در پی درک و تجربه مستقیم حقیقت الهی هستند. در حقیقت، رندان به‌عنوان انسان‌های آزاد از محدودیت‌های مادی و دنیوی شناخته می‌شوند که جستجوی اصلی آنها در مسیر روحانی و عرفانی است.

ویژگی‌های رندان در عرفان:

1. رهایی از قید و بندهای ظاهری: رندان به‌طور خاص از قواعد اجتماعی، دینی و دنیوی که محدودکننده‌اند عبور می‌کنند. آنها در جستجوی حقیقتی درونی و روحانی هستند که ممکن است با قواعد ظاهری سازگاری نداشته باشد. به همین دلیل، در عرفان از رندان به‌عنوان کسانی یاد می‌شود که در ظاهر از تمام نهادهای اجتماعی و دینی پیروی نمی‌کنند، ولی در حقیقت، روحشان از تمام تعلقات و دلبستگی‌های دنیوی آزاد شده است.


2. بی‌توجهی به ظاهر:
رندان در مواجهه با زندگی به ظواهر دنیوی و مادی بی‌توجه هستند. آنها بیشتر به حقیقت باطنی و درونی خود اهمیت می‌دهند. در عرفان، دنیا و دنیامداری به‌عنوان موانعی برای رسیدن به حقیقت الهی شناخته می‌شوند. رندان از این موانع عبور کرده و تنها به عشق و نور الهی می‌اندیشند.


3. عشق و شور درونی:
یکی از ویژگی‌های رندان، شور و اشتیاق درونی به حقیقت الهی است. عشق به خداوند و طلب رسیدن به حقیقت، آن‌ها را به سمت عبور از تمام ظواهر و تعلقات دنیوی سوق می‌دهد. این عشق، در عرفان، به‌عنوان نیرویی از درون عمل می‌کند که انسان را از هر گونه خودخواهی و دنیاطلبی رها می‌کند.


4. آزادی از عقلانیت مادی:
رندان در مقابل عقل و استدلال‌های دنیوی ایستاده‌اند. آنها به‌دنبال تجربه شهودی و عرفانی از خداوند هستند و کمتر به عقلانیت و تجزیه و تحلیل‌های دنیوی توجه می‌کنند. در عرفان، عقل انسانی و استدلال‌های عقلانی به‌عنوان محدودیت‌هایی برای درک حقیقت الهی شناخته می‌شود. بنابراین، رندان به جستجوی حقیقتی می‌پردازند که فراتر از عقل و استدلال‌های انسانی است.


5. نیشخند به دنیا:
در شعرهای عرفانی، رندان به‌طور غالب کسانی هستند که به دنیا و زرق و برق آن بی‌اعتنا هستند و در برابر آن نوعی طعنه و نیشخند دارند. آنها به دنیا و مادیات به‌عنوان چیزهای فانی و گذرا نگاه می‌کنند و آن را مانعی برای رسیدن به حقیقت جاودانه و الهی می‌دانند.

 

رندان در اشعار حافظ:

در اشعار حافظ شیرازی، که یکی از برجسته‌ترین شاعران عرفانی ایران است، "رندان" بارها به‌عنوان نماد افرادی که از دنیا و ظواهر عبور کرده‌اند، ظاهر می‌شوند. حافظ به‌طور خاص در اشعار خود از رندان به‌عنوان کسانی یاد می‌کند که در جستجوی حقیقت و حقیقت محض هستند و برای آن هیچ‌گونه محدودیتی را نمی‌پذیرند. یکی از نمونه‌های معروف اشعار حافظ در این باره، این بیت است:

رند محفل‌ساز، حافظ، جز خدا که به همزبان
در بزم محفل خود راز و نیاز دلی را نراند.

در این بیت، حافظ از رندانی سخن می‌گوید که در محفل خود از حقیقت الهی سخن می‌گویند و در پی آن هستند که رازهایی از عالم حقیقت را بیان کنند.

رندان در عرفان اسلامی:

در عرفان اسلامی، رندان به کسانی گفته می‌شود که در جستجوی حقیقت و معرفت، از خودخواهی، قید و بندهای ظاهری، و دلبستگی‌های دنیوی عبور کرده‌اند. در این مکتب، رند به‌عنوان انسانی دیده می‌شود که خود را از تعصبات و تعلقات دنیوی رها کرده و به‌طور کامل در نور الهی فانی می‌شود. این افراد به‌طور معمول در جستجوی خداوند هستند و در مسیر «فنا فی الله» (فنا شدن در خداوند) گام برمی‌دارند.

نتیجه‌گیری:

رندان در عرفان به کسانی گفته می‌شود که در جستجوی حقیقت الهی و رهایی از خود و تعلقات دنیوی هستند. این افراد به‌طور معمول از ظواهر دینی و دنیوی فاصله گرفته‌اند و در پی آنند که درون خود را از بندهای مادی رها کنند و در نور حقیقت و عشق الهی غرق شوند. رندان به‌عنوان نمادی از آزادی معنوی و رهایی از قید و بندهای ظاهری، در اشعار عرفانی نمایان می‌شوند و همواره در جستجوی حقیقت و وحدت با خداوند هستند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۰/۳۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی