رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی آفتاب معرفت


آفتاب معرفت
آفتاب معرفت بر جان بتابد هر زمان
گر کنی آرسته دل را با نوای دلستان
شد حقیقت جلوه گر در جان و دل
بی خود از خود شو، ببینی حق عیان

شرح شعر "آفتاب معرفت"


---

مصرع اول: آفتاب معرفت بر جان بتابد هر زمان

آفتاب معرفت در اینجا نمادی از نور حقیقت و آگاهی الهی است که هر لحظه بر جان انسان می‌تابد. این نور، همان تجلی حقیقت الهی است که در تمام هستی جاری است. شاعر تأکید می‌کند که انسان می‌تواند این نور را درک کند، به شرط آنکه دلش آماده پذیرش آن باشد.


---

مصرع دوم: گر کنی آرسته دل را با نوای دلستان

برای دریافت نور معرفت، دل باید آراسته و پاک شود. این آراستگی شامل تزکیه نفس، پاک‌سازی دل از کینه و تعلقات دنیوی، و آمادگی برای شنیدن "نوای دلستان" است. این نوا، صدای عشق الهی است که در سکوت دل شنیده می‌شود و انسان را به سوی حقیقت رهنمون می‌سازد.


---

مصرع سوم: شد حقیقت جلوه‌گر در جان و دل

وقتی دل آماده شود و نور معرفت را دریافت کند، حقیقت در جان و دل انسان آشکار می‌شود. این جلوه‌گری حقیقت، حالتی است که در آن فرد به شناخت عمیق و شهود حقیقت الهی دست می‌یابد و از حجاب‌های جهل و غفلت رها می‌شود.


---

مصرع چهارم: بی‌خود از خود شو، ببینی حق عیان

این مصرع اشاره به مرحله‌ای عارفانه دارد که در آن فرد از خویشتنِ خویش (نفس) فراتر می‌رود. بی‌خودی، یعنی رهایی از خودخواهی و تعلقات نفسانی، که در نهایت به شهود مستقیم و روشن حقیقت الهی می‌انجامد. در این حالت، حق برای انسان عیان و آشکار می‌شود.


---

تفسیر کلی:

شعر "آفتاب معرفت" به مراحل سیر و سلوک عرفانی اشاره دارد. شاعر از تابش نور معرفت بر جان سخن می‌گوید و بیان می‌کند که برای درک این نور، باید دل را آراسته کرد و از تعلقات دنیوی رها شد. در نتیجه، حقیقت در دل جلوه‌گر می‌شود و انسان با بی‌خود شدن از خود، به شهود مستقیم حقیقت الهی دست می‌یابد. شعر، دعوتی است به تزکیه، توجه به معنویت، و حرکت به سوی شناخت عمیق الهی.

 

 

تعریف آفتاب معرفت در عرفان:

آفتاب معرفت در عرفان به معنای تابش حقیقت الهی به دل‌ها و جان‌ها است. این نور الهی، که در اصطلاحات عرفانی به آن «نور حقیقت» یا «نور الهی» گفته می‌شود، انسان را از جهل و تاریکی‌ها به سوی روشنی و آگاهی معنوی هدایت می‌کند. در این معنا، آفتاب معرفت نه تنها به‌عنوان یک روشنی خارجی بلکه به‌عنوان حقیقتی درونی و معرفتی که از درون انسان برمی‌خیزد، در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی‌های آفتاب معرفت در عرفان:

1. هدایت و روشنایی:
آفتاب معرفت در عرفان همان‌طور که آفتاب مادی زمین را روشن می‌کند، حقیقت الهی نیز دل و جان سالک را روشن و آگاه می‌سازد. در این نور، انسان به‌طور معنوی از جهل و تاریکی‌ها رهایی می‌یابد و به معرفت حقیقی دست می‌یابد.


2. فراگیری و بی‌کرانی:
آفتاب معرفت هیچ‌گاه محدود به زمان یا مکان خاصی نیست. مانند آفتاب فیزیکی که به همه‌جا می‌تابد، نور معرفت نیز برای همه انسان‌ها در دسترس است و تمام عالم هستی را دربر می‌گیرد. این معرفت هیچ حد و مرزی ندارد و انسان می‌تواند در این نور به شناخت حقیقت برسد.


3. رهایی از خود:
در عرفان، آفتاب معرفت نه تنها حقیقت را روشن می‌کند بلکه انسان را از قید خود و خودخواهی‌ها آزاد می‌سازد. در این فرآیند، انسان از منیت خود می‌گذرد و به حقیقتی مطلق و بی‌کران وصل می‌شود.


4. تحقق شهود:
آفتاب معرفت در عرفان به‌عنوان ابزاری برای شهود حقیقت الهی و درک مستقیم از خداوند در نظر گرفته می‌شود. این شهود از طریق رسیدن به مقام «فنا فی الله» یا محو شدن در خداوند رخ می‌دهد، جایی که سالک به وحدت با حقیقت می‌رسد.

 

آفتاب معرفت در اشعار و متون عرفانی:

در آثار بزرگ عرفانی مانند اشعار مولانا، عطار، و ابن عربی، آفتاب معرفت به‌عنوان نور الهی که انسان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی هدایت می‌کند، بسیار استفاده شده است. برای مثال، در دیوان شمس مولانا، آفتاب معرفت نماد عشق الهی است که قلب‌ها را روشن می‌کند و انسان‌ها را به حقیقت وصل می‌سازد.

نتیجه‌گیری:

آفتاب معرفت در عرفان نه تنها به معنای یک نور خارجی است، بلکه تجلی حقیقت الهی در درون انسان و راهی به سوی شناخت الهی و نورانیت قلب است. این نور، با رهایی از جهل و خود، سالک را به مقام شهود و نزدیکی به خداوند می‌رساند. آفتاب معرفت در عرفان به‌عنوان منبع تمامی آگاهی و حقیقت‌ها، همواره انسان را به سوی کمال و وحدت با الهی هدایت می‌کند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۰/۳۰
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی