رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی موح وحدت


موج وحدت
ما سایه‌ی نوریـم که پیداست هنوز
چون موج ز دریا، همه دریاست هنوز
بینی دو جهان را چو حقیقت نگری
حق در دل دریا هویداست هنوز

 

شرح و تفسیر رباعی «موج وحدت»

مصراع اول:

ما سایه‌ی نوریـم که پیداست هنوز

شرح:
در عرفان اسلامی، هستیِ مخلوقات نسبت به ذات الهی همانند سایه‌ای در برابر نور حقیقت است. یعنی ما حقیقت مستقلی نداریم، بلکه جلوه‌ای از نور اوییم. این مصراع اشاره دارد به اینکه وجود ما عین ربط به خداوند است و استقلالی از خود ندارد، اما همچنان این حقیقت برای اهل بصیرت آشکار و پیداست.

تفسیر:
از دیدگاه وحدت وجود، عالم هستی پرتوی از نور الهی است و اگرچه در مرتبه‌ای از کثرت جلوه می‌کند، ولی در اصل چیزی جز ظهور او نیست. "پیداست هنوز" اشاره به این دارد که این حقیقت همواره آشکار بوده و هست، هرچند غافلان آن را درک نمی‌کنند.


مصراع دوم:

چون موج ز دریا، همه دریاست هنوز

شرح:
موج از دریا جدا نیست، بلکه تجلی و تلاطم خود دریاست. اگرچه موج به نظر می‌رسد که موجودی مستقل است، اما در حقیقت همان دریا است. در اینجا انسان‌ها و مخلوقات به موج تشبیه شده‌اند و دریا نماد ذات الهی است.

تفسیر:
در عرفان، نسبت ممکنات به واجب‌الوجود مانند نسبت موج به دریاست. موج، هیچ وجود مستقلی ندارد و فقط ظهوری از دریاست. به همین ترتیب، وجود ما چیزی جز تجلی‌ای از ذات الهی نیست، حتی اگر در ظاهر به نظر برسد که مستقل هستیم. این دیدگاه با آموزه‌های ابن عربی و سایر عرفای بزرگ درباره‌ی وحدت وجود هماهنگ است.


مصراع سوم:

بینی دو جهان را چو حقیقت نگری

شرح:
اگر نگاه انسان از سطح ظاهر فراتر رود و با چشم حقیقت‌نگر (بصیرت عرفانی) به جهان بنگرد، دیگر دوگانگی و کثرت را نخواهد دید. او همه‌ی هستی را یک حقیقت یگانه خواهد یافت.

تفسیر:
"دو جهان" می‌تواند اشاره به عالم ماده و عالم معنا یا دنیا و آخرت داشته باشد. در دیدگاه عرفانی، همه‌ی عوالم هستی، ظهور و تجلی واحدی از حقیقت مطلق‌اند. اگر شخص به مرحله‌ی کشف حقیقت برسد، تفاوت میان ظاهر و باطن، جسم و روح، دنیا و آخرت برای او از میان می‌رود و همه را جلوه‌ای از حقیقت واحد می‌بیند.


مصراع چهارم:

حق در دل دریا هویداست هنوز

شرح:
"حق" در اینجا به معنای ذات الهی است. دریا، که نماد هستی مطلق است، همواره خداوند را در دل خود آشکار دارد. گرچه موج‌ها (موجودات) می‌آیند و می‌روند، اما دریا (ذات الهی) همواره باقی و پایدار است و حق در آن آشکار است.

تفسیر:
این مصراع به جاودانگی حقیقت الهی اشاره دارد. ممکنات فانی‌اند، اما حقیقت خداوندی همیشه آشکار است. اهل معرفت، حتی در کثرات و حجاب‌های دنیوی، حضور خداوند را می‌بینند. بنابراین، این مصراع تأکیدی بر همان مفهوم "وحدت در کثرت" و "کثرت در وحدت" است که اساس عرفان اسلامی را تشکیل می‌دهد.


جمع‌بندی کلی:

این رباعی یکی از زیباترین بیان‌های وحدت وجود است که در آن موج و دریا به عنوان تمثیلی از نسبت میان ممکنات و ذات حق به کار رفته‌اند. این بیان کاملاً با آموزه‌های عرفانی مانند نظریه‌ی وحدت وجود ابن عربی و مکاتب عرفانی اسلامی هم‌خوانی دارد.

پیام کلی شعر:

  • همه‌ی هستی پرتوی از نور الهی است.
  • موج، که به نظر می‌رسد مستقل است، در حقیقت همان دریاست.
  • اگر نگاه ما حقیقت‌نگر شود، کثرت را کنار زده و یگانگی را خواهیم دید.
  • ذات الهی همیشه در هستی آشکار است، حتی اگر بسیاری از چشم‌ها آن را نبینند.

موج وحدت در عرفان اسلامی

۱. تعریف کلی موج وحدت

اصطلاح موج وحدت در عرفان اسلامی به معنای تجلی و ظهور حقیقت واحد الهی در عالم کثرت است. بر اساس این دیدگاه، تمام هستی چیزی جز پرتوی از نور وحدت مطلق نیست و کثرات جهان همانند امواجی از دریای بی‌کران الهی‌اند. این مفهوم بر مبنای وحدت وجود استوار است که در عرفان نظری، به‌ویژه در اندیشه‌های ابن‌عربی، نقش محوری دارد.

عرفا بر این باورند که تمام موجودات تنها سایه‌هایی از وجود حقیقی حق تعالی هستند و همان‌طور که موج از دریا جدا نیست، عالم نیز چیزی جز تجلیات ذات الهی نیست. سالک در سیر و سلوک عرفانی خود باید از حجاب کثرات عبور کند و به درک حقیقت وحدت نائل آید، یعنی موج را نه مستقل، بلکه عین دریا ببیند.


۲. موج وحدت و حقیقت هستی

در عرفان اسلامی، وجود مطلق و حقیقی تنها از آن خداوند است. سایر موجودات از خود استقلالی ندارند، بلکه مظاهری از حقیقت واحد الهی‌اند. ابن‌عربی در فصوص‌الحکم و فتوحات مکیه تأکید می‌کند که حق در همه‌چیز متجلی است و عالم چیزی جز آیینه‌ای برای نمایش اسماء و صفات الهی نیست.

به زبان ساده، اگر دریا را حقیقت مطلق بدانیم، امواج همان جلوه‌های گوناگون آن هستند. امواج ممکن است به ظاهر متفاوت به نظر برسند، اما همه از یک حقیقت سرچشمه می‌گیرند و هیچ‌گاه از دریا جدا نیستند. این همان موج وحدت است که در آن کثرات از نظر سالک محو می‌شوند و وحدت حقیقی آشکار می‌شود.


۳. موج وحدت و شهود عرفانی (سلوک سالک)

سیر و سلوک عرفانی مسیری است که در آن سالک از حجاب‌های کثرت عبور کرده و به حقیقت وحدت می‌رسد. این سلوک را می‌توان در سه مرحله خلاصه کرد:

  1. عالم کثرت (تمایز موج از دریا): در این مرحله، انسان خود را جدا از حقیقت مطلق می‌بیند و به تفاوت‌ها و دوگانگی‌ها توجه دارد.
  2. فنا در وحدت (شناخت یگانگی امواج با دریا): در این مرحله، سالک متوجه می‌شود که همه‌چیز از حقیقت واحدی سرچشمه می‌گیرد و کثرات صرفاً تجلیاتی از وحدت هستند.
  3. بقا بعد از فنا (زیستن در موج وحدت): پس از رسیدن به شهود وحدت، سالک به مقام بقای بالله می‌رسد، یعنی در عین آنکه در عالم کثرت است، اما حقیقت وحدت را در همه‌چیز می‌بیند.

عرفا این حالت را با تعابیری چون قطره‌ای که به دریا می‌پیوندد، شمعی که در خورشید محو می‌شود، و موجی که در دریا آرام می‌گیرد توصیف کرده‌اند.


۴. موج وحدت در اشعار عرفانی

مفهوم موج وحدت در ادبیات عرفانی فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد. مولانا، حافظ، عطار و دیگر شاعران بزرگ بارها به این حقیقت اشاره کرده‌اند:

مولانا:
چون که بی‌رنگی اسیر رنگ شد / موسئی با موسئی در جنگ شد
(اشاره به اینکه در عالم کثرت، اختلاف و دوگانگی پدیدار می‌شود، اما حقیقتِ همه یکی است.)

حافظ:
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما
(سالکی که به عشق الهی رسد، در وحدت حق باقی خواهد ماند.)

عطار:
چون موج به دریا نگر، ای جان و ببین / کاین جمله جهان هیچ نیرزد به یقین
(به موج و دریا نگاه کن تا دریابی که همه‌چیز در برابر وحدت الهی ناچیز است.)


۵. موج وحدت و وحدت شهود

یکی از مباحث مهم عرفان، تفاوت میان وحدت وجود و وحدت شهود است:

  • وحدت وجود (دیدگاه ابن‌عربی): همه‌چیز در حقیقت، وجودی واحد دارد و عالم کثرات چیزی جز تجلیات حق نیست.
  • وحدت شهود (دیدگاه صوفیان نقشبندی): تنها هنگام شهود عرفانی، انسان احساس می‌کند که همه‌چیز یکی است، اما پس از بازگشت به حالت عادی، تفاوت‌ها و کثرات دوباره ظاهر می‌شوند.

مفهوم موج وحدت بیشتر با وحدت وجود سازگار است، زیرا در این دیدگاه، کثرات چیزی جز ظهورات حقیقت واحد نیستند.


۶. نتیجه‌گیری

موج وحدت در عرفان اسلامی بیانگر این حقیقت است که تمام هستی چیزی جز تجلیات نور الهی نیست. همان‌طور که امواج در حقیقت از دریا جدا نیستند، جهان نیز جزئی از وحدت مطلق الهی است. سالک با عبور از مراتب سلوک و رسیدن به شهود وحدت درمی‌یابد که در اصل نه دوگانگی‌ای وجود دارد و نه انفصالی، بلکه همه چیز جلوه‌ای از حقیقت واحد است.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

  • ۰۳/۱۱/۲۷
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی