باسمه تعالی
تحلیلی بر مثنوی اصحاب فیل
در سرزمین یمن، فرمانروایی به نام ابرهه تصمیم گرفت تا مردم را از زیارت کعبه بازدارد و آنها را به سوی معبدی که در صنعا بنا نهاده بود، فرا بخواند. او در آنجا بنایی با شکوه، آراسته به طلا و گل و زیورهای نفیس ساخت و آن را جایگزین خانه خدا معرفی کرد.
ابرهه گفت: این معبد جدید، آیتسرای خداوند است، و کعبه دیگر شایسته پرستش نیست. اما مردم همچنان دل در گروی کعبه داشتند و آن را خانهای مقدس میدانستند. هر حیله و نیرنگی که ابرهه به کار برد، بینتیجه ماند.
سرانجام ابرهه تصمیم گرفت با سپاهی بزرگ و فیلهای نیرومند، به سوی مکه بتازد و کعبه را ویران کند. او مسیر یمن تا حجاز را طی کرد و در این راه، هر کاروانی را درنوردید و بسیاری را نابود کرد. مکه به اشغال درآمد و مردم بیپناه شدند.
در این زمان، عبدالمطلب، بزرگ قریش، در برابر پیام تهدیدآمیز ابرهه چنین گفت: کعبه را خدایی است بیهمتا، و من صاحب شترانم، نه خانه خدا. خداوند خود از خانهاش دفاع خواهد کرد.
بامداد روز بعد، ابرهه فرمان حمله داد. اما ناگهان آسمان تیره شد و دستههایی از پرندگان از آسمان پدیدار گشتند. هر پرندهای سنگهایی از سجّیل در چنگ داشت و آنها را بر سر سپاه ابرهه فروریخت. آن سنگها آتشگون بودند و لشکر ابرهه را سوزاندند و نابود ساختند.
خود ابرهه همچون برگی در خزان، فرو افتاد. سپاهی که آمده بود تا خانه خدا را ویران کند، نابود شد، و تنها کعبه باقی ماند. پس از آن، کعبه همواره قبله و پناهگاه مؤمنان شد.
در همان سالی که به سال فیل معروف شد، پیامبر اکرم (ص) زاده شد، و نور نبوت جهان را روشن کرد. این واقعه، فقط یک حادثه تاریخی نیست، بلکه درسی بزرگ در توحید و ایمان است.
شرح تحلیلی و تفسیری واقعه اصحاب فیل
۱. ابعاد تاریخی واقعه:
ماجرای اصحاب فیل از رخدادهای مسلم تاریخی است که سال آن به «عامالفیل» شهرت دارد؛ یعنی سالی که پیامبر اسلام (ص) دیده به جهان گشود. منابع اسلامی و تاریخنگاریها، همچون تاریخ طبری و سیره ابن هشام، آن را گزارش کردهاند. هدف ابرهه از حمله به مکه، حذف مرکزیت کعبه و جایگزینی آن با معبدی در یمن بود، اما این طرح با دخالت الهی ناکام ماند.
۲. ابعاد قرآنی:
در سوره مبارکه فیل، خداوند این واقعه را چنین توصیف میکند:
﴿أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ﴾
﴿أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ﴾
﴿وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ﴾
﴿تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ﴾
﴿فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَّأْکُولٍ﴾
این آیات به وضوح نشان میدهند که خداوند بدون دخالت انسان، با ابزارهایی نامنتظر ـ پرندگان و سنگها ـ نقشهی دشمن را نقش بر آب کرد. واژهی «أبابیل» به معنای گروههای پراکنده است.
۳. ابعاد عرفانی و باطنی:
ماجرای ابرهه و فیلها، تمثیلی نیز برای نبرد میان نفس سرکش و خانه دل است:
- ابرهه، نماد نفس اماره است که قصد دارد دل مؤمن (کعبه) را ویران کند و آن را به سوی معبد ساختگی خود، یعنی شهوت و جاه و دنیاپرستی، بکشاند.
- عبدالمطلب، نماد سالک صادق است که خود را مالک نمیداند، بلکه میگوید: «خانه، از آنِ خداست و او نگهبان آن است.»
- طیور ابابیل، نماد الهامات الهی هستند که از عالم ملکوت برای یاری دلهای مؤمن میرسند.
- سنگ سجّیل، نماد حقایق سوزان و آتشین الهی است که نقشههای ظلمتبار نفس را میسوزاند.
۴. پیامهای اخلاقی و تربیتی:
- قدرت خداوند، فراتر از سلاح و سپاه است.
- حرم الهی، چه بیرونی (کعبه) و چه درونی (دل مؤمن)، تحت حفاظت الهی است.
- هر ظالمی که قصد هدم حقیقت دارد، محکوم به نابودی است.
- گاه خداوند، پیش از طلوع نور، تاریکی را میشکند. در همین سال فیل، پیامبر زاده میشود.
نتیجه نهایی:
ماجرای اصحاب فیل، تنها یک قصه تاریخی نیست، بلکه نماد ایمان در برابر طغیان، و حقیقت در برابر تزویر است. این واقعه یادآور میشود که اگر خانه دل را به خدا واگذاری، هر ابرههای از آن ناامید بازمیگردد.
تهیه و تنظیم
دکتر علی رجالی
- ۰۴/۰۳/۱۰