رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

باسمه تعالی

 

باسمه تعالی
ذره دانایی
هر ذره که در جهان هویدا گردد
از علم الهی‌ست که پیدا گردد
باید که ز جهل خویش پروا نکنی
تا نور حقیقت به تو معنا گردد

 

ذره دانایی – شرح و تفسیر

مصرع اول:
"هر ذره که در جهان هویدا گردد"
در این مصرع، ذره نماد کوچک‌ترین واحد هستی است که در عین خردی، حامل حقیقتی عظیم است. شاعر به این نکته اشاره دارد که هیچ پدیده‌ای در جهان بی‌دلیل و بی‌حکمت نیست. هر ذره‌ای که در عالم آشکار می‌شود، نشانه‌ای از یک حقیقت بزرگ‌تر است. این نگاه در عرفان اسلامی و فلسفه‌ صدرایی نیز دیده می‌شود، جایی که هر موجودی پرتویی از وجود مطلق حق تلقی می‌شود.

مصرع دوم:
"از علم الهی‌ست که پیدا گردد"
در اینجا، شاعر علت و منشأ ظهور هر ذره را علم الهی می‌داند. این مفهوم بر اساس آموزه‌های قرآنی است که "الله نور السماوات و الأرض" (نور ۳۵) یعنی خداوند روشنگر هستی است. علم الهی منشأ خلقت و ظهور همه چیز در جهان است، و حتی کوچک‌ترین اجزای هستی از این دانش و حکمت سرچشمه گرفته‌اند.

مصرع سوم:
"باید که ز جهل خویش پروا نکنی"
در این مصرع، شاعر به مانع درک حقیقت، یعنی جهل اشاره می‌کند. جهل در اینجا صرفاً نادانی نیست، بلکه حجاب‌های فکری، تعصبات و غفلت از حقیقت را نیز شامل می‌شود. تعبیر "پروا نکنی" به این معناست که نباید از رویارویی با جهل خویش هراس داشت، بلکه باید شجاعانه در پی دانایی رفت. این مصرع به نوعی به حدیث نبوی "اطلبوا العلم ولو بالصین" اشاره دارد که جستجوی دانش را حتی در سخت‌ترین شرایط توصیه می‌کند.

مصرع چهارم:
"تا نور حقیقت به تو معنا گردد"
این مصرع نتیجه‌گیری عرفانی شعر است. اگر انسان از جهل و تعصبات خویش رها شود، در آن صورت حقیقت نه‌تنها آشکار، بلکه درک و معنا می‌شود. نور حقیقت در اینجا همان معرفت الهی و شناخت واقعی هستی است که بدون عبور از موانع جهل قابل دسترسی نیست. این مفهوم با حدیث "مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ" (هرکس خود را شناخت، خدا را شناخت) همخوانی دارد.

نتیجه‌گیری کلی از شرح و تفسیر

این رباعی یک بیان عمیق عرفانی و فلسفی دارد که از اصول بنیادین معرفت‌شناسی اسلامی نشأت گرفته است. پیام کلی آن این است که جهان سراسر جلوه‌ای از علم الهی است، اما برای درک این حقیقت باید از جهل و غفلت رها شد تا نور دانش و معرفت در دل انسان تجلی کند.

آیا این تفسیر را کافی می‌دانید، یا مایلید نکات بیشتری را شرح دهم؟

ذره دانایی در عرفان اسلامی

در عرفان اسلامی، ذره دانایی مفهومی چندلایه و عمیق است که می‌توان آن را از ابعاد معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، سلوک عرفانی و تأویل قرآنی بررسی کرد. این اصطلاح اشاره به کوچک‌ترین جلوه‌ی معرفت دارد که می‌تواند نقطه‌ی آغاز یک سفر عرفانی باشد. در این راستا، می‌توان به نکات زیر پرداخت:


۱. ذره دانایی در معرفت‌شناسی عرفانی

در عرفان، دانایی از جنس نور است و نوری که در قلب سالک طلوع می‌کند، بسته به ظرفیت و میزان ریاضت او شدت و ضعف دارد. ذره دانایی همان معرفت اولیه‌ای است که در قلب انسان جای می‌گیرد و اگر درست پرورانده شود، می‌تواند به درک حقایق عالی‌تر بینجامد.

نکته کلیدی: در مسیر سلوک، یک لحظه الهام یا یک دریافت شهودی، هرچند کوچک و به‌ظاهر ناچیز، می‌تواند نقطه‌ی تحول در زندگی یک انسان باشد. از این رو، کوچک‌ترین ذره از دانایی، ارزشی بی‌کران دارد.

حکمت قرآنی: این مفهوم را می‌توان به آیاتی مانند:
"وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ" (زلزال: ۷)
ارتباط داد که نشان می‌دهد حتی کوچک‌ترین ذره‌ای از عمل یا آگاهی، در عالم معنا ثبت و ظاهر خواهد شد.


۲. ذره دانایی از منظر هستی‌شناسی عرفانی

در نگاه عرفانی، تمام هستی پرتویی از علم الهی است و هر ذره‌ای حامل جلوه‌ای از اسماء و صفات خداوند است. در واقع، هر ذره‌ای در عالم، تجلی نوعی از معرفت است، اما چشم‌های ظاهربین از درک آن عاجزند. مولانا در این باب می‌گوید:

هر ذرّه که در هوا و در هامون است / نیکو نگرش که همچو ما مفتون است

اینجا ذره دانایی یعنی همان نوری که حتی در کوچک‌ترین اجزاء عالم پنهان است و اگر کسی چشم بصیرت بیابد، آن را در همه جا خواهد دید.


۳. ذره دانایی در سلوک عرفانی

در مسیر عرفان، سالک ابتدا در حجاب جهل است و باید با ریاضت و مجاهده، نوری از دانایی را در جان خود زنده کند. این نور در ابتدا ذره‌ای بیش نیست، اما همین ذره، اگر در مسیر درست رشد یابد، تبدیل به آفتاب معرفت و یقین خواهد شد.

حکمت عرفانی:
سالکان طریقت معتقدند که برای رسیدن به حقیقت، حتی یک ذره دانایی کافی است، زیرا آن ذره، مسیر نور را به انسان نشان خواهد داد. به قول عطار:
یک ذره ز نور دانایی / صد پرده بَرَد ز نادانی

اگر کسی حتی یک لحظه حقیقتی را با دل خویش لمس کند، همان ذره دانایی می‌تواند او را به مقامات بالاتر بکشاند. این همان قبض و بسط روحی است که عرفا از آن سخن می‌گویند؛ یعنی حالاتی که در اثر یک دریافت شهودی، کل مسیر زندگی معنوی فرد دگرگون می‌شود.


۴. ذره دانایی در تأویل قرآنی و حدیثی

در قرآن و احادیث نیز بارها به اهمیت حتی یک لحظه نور معرفت اشاره شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

"إِنَّ مِنَ العِلْمِ کَهَیْئَةِ المَکْنُونِ لاَ یَعْلَمُهُ إِلَّا أَهْلُ المَعْرِفَةِ بِاللَّهِ، فَإِذَا نَطَقُوا بِهِ لَمْ یُنْکِرْهُ إِلَّا أَهْلُ الغِرَّةِ بِاللَّهِ"

ترجمه: برخی از علم مانند گنجی مخفی است که تنها اهل معرفت آن را درک می‌کنند و اگر بیان شود، جز غافلان کسی آن را انکار نمی‌کند.

اینجا ذره دانایی همان نوری است که تنها اهل بصیرت قادر به دیدن آن هستند. حتی در حدیثی از امام علی (ع) آمده است:
"العِلمُ نُورٌ یُقْذَفُ فی قَلْبِ مَن یَشاءُ اللَّهُ"
(دانایی نوری است که خداوند در دل هر که بخواهد قرار می‌دهد.)

این نور در ابتدا همچون ذره‌ای کوچک در قلب انسان می‌تابد، اما قابلیت آن را دارد که به خورشید حقیقت بدل شود.


۵. نتیجه‌گیری: ذره دانایی، کلید بیداری معنوی

در نهایت، ذره دانایی همان جرقه‌ای است که می‌تواند سالک را از خواب غفلت بیدار کند. این ذره:

  • حامل نور معرفت است که اگر پرورش یابد، سالک را به مقام شهود می‌رساند.
  • در هستی جاری است و هر ذره‌ای، نشانه‌ای از حقیقت است.
  • در سلوک معنوی نقش کلیدی دارد و اگر سالک از آن بهره برد، راه برای او روشن خواهد شد.

بنابراین، حتی یک ذره از دانایی، می‌تواند دروازه‌ای به سوی حقیقت الهی باشد و عارفان برای یافتن این ذره، تمام عمر خود را صرف مجاهدت و تفکر می‌کنند.

  • ۰۳/۱۱/۲۵
  • علی رجالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی