رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

رسالت

به سایت شخصی اینجانب مراجعه شود
alirejali.ir

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

نقش شیطان

سوالی که مطرح است اینکه نقش شیطان در زندگی چیست.شیطان نیز مانند سایر مخلوقات خداوند تحت ولایت حق تعالی است. شیطان نقش دور کردن از خداوند را دارد. می توان شیطان را به سگ خانه ی حق تشبیه کرد، که اگر فردی خودی و نزدیک به حق تعالی بود با او کاری ندارد ولی کسانی  که تحت ولایت شیطان قرار می گیرند ، تا مرحله نابودی او را هدایت می کند. 

   انسان وقتی در مقام کن قرار می گیرد ، تا به هدف خود نرسد آنرا تعقیب می کند.این هدف اگر الهی باشد باعث نزدیک شدن به خدا و دوری از شیطان می گردد.چنانچه هدف غیر الهی باشد، گویند که شیطانی است.

   شیطان نقش معرفی دارد و انسان را به کاری وادار نمی کند.خود انسان است که مجری اوامر شیطان است. شیطان نقش وسوسه گری هوای نفس را دارد.در روز قیامت نیز به بندگان می گوید که من ترا مجبور به کاری نکردم . برای رسیدن به هدف شیطانی ، ابتدا در فکر و عقیده تزلزل بوجود می آورد و انسان را دچار شک می سازد.تا اینکه انسان در حالت استدراج قرار گیرد و به تدریج آماده پذیرش هدف باطل قرار گیرد و نهایتا کار خلاف را انجام دهد. 

   در مقابل این همه نعمتها یی که خداوند به انسان داده است ، وجود شیطان بسیار نا چیز است.حتی اگر شیطان هم نبود ، انسان خطا می کرد. نقش شیطان تحریک انسان و توجیه آن برای آدمی است. افراد قبل از اینکه کاری را انجام دهند ، باید آن را بپذیرند .شمر وقتی امام حسین را شهید می کند ، قربه الی الله است.وقتی ابن ملجم ، حضرت علی را به شهادت می رساند، می گوید که می خواهم بدترین فرد روی زمین را بکشم، که حضرت می گویند بزودی کشته می شوی. 

    شیطان نقش فرستنده امواج و انسان نقش گیرنده آنرا دارد.تا زمانی که انسان گیرنده را در جهت امواج شیطانی تنظیم نکند ، شیطان موجی نمی فرستد که انسان  بهره مند شود. ولی اگر گیرنده را در جهت امواج الهی قرار دهیم، امواج نورانی بر قلب و دل انسان وارد می شود.در این موقع است که خانه دل ، خانه حق می گردد.

     به نظر می رسد که شیطان به کلیه عوامل غیر درونی گفته می شود که باعث هلاکت روحی و جسمی انسان می گردد

 اگر به دقت بنگریم متوجه می شویم که کلیه دستورات اسلا م در خصوص حرام و حلال بودن، آنهایی هستند که لطماتی و حسناتی برای جسم و روح انسان دارد . تا زمانی که از  شیطان تبعیت  نشود ، ا نسان در پناه حق تعالی به زندگی در کمال آرامش ادامه می دهد.

  • ۹۴/۰۵/۲۳
  • علی رجالی

شیطان

معرفت نفس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی